Pilonidal Support Forums  

Go Back   Pilonidal Support Forums > Pilonidal Discussion > Pilonidal Discussions - Scandinavia Forum
HOME Register FAQ Members List Search Today's Posts Mark Forums Read

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-19-2009, 11:52 PM
YourSki YourSki is offline
Junior Member

joo näin sen kans ajattelin ettei sitä muhittais niin hirveesti.On vaan toi persaus sen mallinen että tuppaa väkisinkin muhiin vähän.
Vähän taas haava yöllä tihkunut mutta en siitä nyt paniikkia ota kun toissailtana sitä juuri revittiin auki. ehti vaan hetken aikaa jo olla helpompi olla kun ei vuotanu haavalappuun yli viikkoon juuri ollenkaan.

Jatkan tätä Katariinan tenttausta vielä, eli muistatko kuinka syvä vekki oli kun aloit istumista varovasti koittamaan ja mitenkä sulla on arpi kestäny nyt istumista/ ootko venytelly sitä jotenkin? ei oo repeilly? (oon tullut taas kyselyikään, mutta eipä sitä vinkkejä muuten saa jos ei kysele )

Oma veikkaukseni siitä mun haavan yläosaan jääneestä onkalosta on että kun se alkuun tikattiin kokonaan kiinni kunnes revittiin tulehduksen vuoksi auki niin siitä ylhäältä ehti 2-3cm mennä tikkien kanssa umpeen pinnasta mutta sinne alle jäi tuo sentin pituinen onkalo mikä ei ehtinyt kasvaa kiinni ennen ihon umpeutumista, joka sitten porasi taas itsensä pienenä fistelinä pintaan litisten ja lätisten suihkussa kun meni vettä onkaloon
no parempi kuitenkin että menin sitä mehiläiseen valittaan että saatiin se onkalo auki ja kasvamaan umpeen toivonmukaan.Vaikka takapakki vituttaakin. (arvauskeskuslääkärihän olisi vain jatkanut odottelua ja ihmettelyä sen reijän kanssa ja sit olisikin saattanut olla taas isompi keissi edessä ajan myötä) siin on tervettä nahkaa semmonen kieleke onkalon pääl sentin matkalla, mutta eiköhän se sielt alta nouse kun onkalon haavan pohja on kuitenkin samassa tasossa muun haavapohjan kanssa ja sieltä kaikki erite pääsee pois valumaan.

Aijai, pitäis taas takapenkillä pötkötellen matkustella hyvinkäälle yksiin pikkujouluihin imitaatioita heittelemään ihmisille, no toisaalt hyvä et pääsee vähä jossain piipahtaan ettei ihan tänne mökkiin homehdu
Reply With Quote
Old 11-20-2009, 01:10 AM
siili siili is offline
Hi! I'm new!

Quote:
Originally Posted by Katariina View Post
Se on totta Siili että hoito-ohjeet voivat olla ristiriitaisia ja kaikkea joutuu vähän itsekkin arvioimaan että mikä olisi fiksua. Se on mälsä juttu mutta älä anna sen hämätä liikaa, teet niin kuin parhaimmaksi itsestäsi tuntuu. Varmaan Siili se kirurgin alkuperäinen ohjeistus oli vain alkuhoito, tietenkin haavanhoito jatkuu vielä ekan viikon jälkeen. Kyl mie uskoisin että sorbacthoitoa kannattaa jatkaa niin kauan kunnes pohja tulee "ylös", se ainakin imee itseensä kaikki pöpöt ja estää haavan seinämien menemistä kiinni ettei sinne taas sitten muodostuisi uutta onkaloa.

Henkinen puoli on kyl todellakin koetuksella tän vaivan kanssa, kunnon tukiverkosto on tarpeen kaikille jotka tätä sairastavat. Itse sain ison avun kotisairaanhoitajilta, avomieheltä, perheeltä ja tästä kirjoittelusta, kaiken sisällä pitäminen vain pahentaa asiaa.
juu, kävin tänään terkkarilla vaihtamas sorbactia ja kyl se sano et se pienoinen erite mitä sielt haavast tulee ni pikkasen kyl haiskahtaa. ehkä mä nyt kuitenki kiltisti vaan sit syön sen antibiootin. jotenki sitä vaa ajatteli et ois paremmas kunnos

ihan totta toi henkinen puoli, onneks löysin tän keskustelupalstan, olisin muuten varmaan ollu ihan pulassa.
jotenki kyl harmittaa ku hävettää edelleen tää sairaus ja en oo ees kaikille lähimmillekkään kavereille kertonu et mikä multa leikattiin. ku ei ne kumminkaa voi ymmärtää mikä kokemus tää on.. ja jotenki tuntuu et jotkut saattais jopa vähätellä jotenki.
työharjottelupaikkaan oon tyytyny sanoo et mult leikattiin alaselästä joku patti.

hyvät viikonloput kaikille :lle =)
Reply With Quote
Old 11-20-2009, 03:14 AM
Katariina Katariina is offline
Experienced Member

Hih, mie oon kyl aika estotta puhunut ihmisille tästä vaivasta että ihmiset olisi vähän tietoisempia ettei kaikilla olisi harhakäsitys "kaksosesta" mistä paljon on saanut kuulla ja uteluita että joistakin on löytynyt hampaita jne . Mut on tää silleen ns. nolo vaiva, kaikki takamukseen liittyvä näyttää olevan vähän tabu Suomessa. Ja ite oon senkin takia tästä kertonut koska aina välillä töissä oli hankala olla (istumatyö nääs). Ja ekoilla kerroilla kun leikattiin olin vielä koulussa, pakkohan mun oli opettajalle kertoa ettei ihmettele että miksi aina välillä pomppasen ylös seisoskelemaan kesken tunnin kun haavaa vihloi pitkä istuminen .

Istumiseen liittyen YourSki en tarkalleen muista miten syvä vekki oli tuossa istumisvaiheessa, mutta sen verran että pitkät ajat ei tod tuntuneet kauheen mukavilta. Samoihin aikoihin vielä ajettiin 16 h Lappiin niin ai että oli kiva, onneksi oli iso auto missä sain olla sivuittain makoilemassa.

Edelleenkään parantumisen jälkeen pitkät esim. autossa istumiset särkee juuri niiltä kohdin. Toinen minkä olen huomannut on se, että niinkin pitkän aikaa kuin joutui istumaan/makoilemaan sivuittain haavan takia on selkä mennyt jotenkin solmuun ja tulee herkemmin kipeäksi. Alaselkälihakset myöskin ovat kyllä kivasti surkastuneet joita nyt yritän salilla vahvistaa. Jospa ne säryt sillä vähentyisivät .

Miulla on arpi pysynyt aika hyvänä, alussa se kiristi vähäsen mutta ajan kanssa se varmaankin on alkanut vähän joustamaan (lenkkeilen ja käyn kuntosalilla aktiivisesti). Veikkaan että liikunta on siihen joustoon auttanut paljon. Plastiikkakirurgi myös kehoitti rasvaamaan paljon arpea että arpikudos vahvistuisi koska arven kohdalta iho oli aika ohutta vielä siinä alussa. Ei ole repeillyt mutta kaunis se ei ole .

Kirurgi myös sanoi että miun peffa on sen mallinen että tahtoo se vako "muhia" ja vinkkasi että ainakin kuumimpaan vuodenaikaan olisi hyvä käyttää talkkia. Talkki on vaan niin pirullinen laittaa itse tuonne vakoon joten en ole sitä nyt kyllä kauhean usein laittanut...
Reply With Quote
Old 11-20-2009, 05:35 AM
Junior Member

kyl siin varmaan se vuosi menee ennenkuin alkaa peffa olemaan kunnol kunnos ja kädet kyynärpäitä myöten ristis toivotaan ettei vaiva uusi ootko siihen arpeen käyttäny aloe veraa, kehäkukka-juttuja tai noita muita mitä tuol sivuilla oli neuvottu ?

Itseä jäi vaan niin kaivelemaan se kirurgin lause ettei hän nää mitään estettä miksen vois istua vaik melkei pari senttii syvä rako peffas o.O

on kyl vuoden sisäl tullu lääkärissä käynti tutuks kun vuosi sitten tähän aikaan oli just kita ja nielurisat leikattu jatkuvien tulehdusten takia ja kaks viikkoa leikkauksest aukes joku suoni kurkust ja lanssilla tampereelle ja 13 tuntii sylkee vaan verta odottaen et pääsee leikeltäväks.. puolisen litraa ehdin sitä sillon yöl sylkeen kuukausi meni sen vaivan kans hissun kissun,mutta kannatti kyllä, ei oo kertaaka ollu enää kurkku kipee ja näin "äänityöläiselle" se on aika iso juttu sit intis kaaduin talvella kiväärin kans ja takatähtäimestä nenän pieli ja huuli vähän matkaa auki, riitti tosin liimaus mutta enää ei voi sanoa että "tässä naamassa arpikin kaunistus olisi" kun semmonen on jo ja nyt sit tän kans pötköttely jospa ensi vuosi olis sit "mun vuosi"
Reply With Quote
Old 11-21-2009, 11:42 PM
Experienced Member

Mie oon käyttänyt tuohon arpeen ihan vaan perusvoiteita mitä saa apteekista, alussa vähän rasvaisempia, nyt oon jo keventänyt että kerkee imeytymään. En oo kauheen tarkkaan lukenut mitä täällä foorumeilla on suositeltu, itse oon udellut lääkäreiltä ja haavoihin erikoistuneilta sairaanhoitajilta (työpaikkaetu ) että mitä voisi kokeilla. Itse siis oon luontaistuotteista käyttänyt: kalamaksaöljy, helokkiöljykapselit, sinkki. Sitten siihen lisäksi tuota glutamiinia, proteiinia täynnä oleva ruokavalio.

Istumiseen voisin kommentoida sen YourSki että istu sitten kun siusta itsestä tuntuu hyvältä. Mie sain lääkäriltä suht ajoissa luvan istua mutta koska se tuntui äärimmäisen epämukavalta, vältin sitä vielä luvan jälkeen hetken. Tietenkään ei saa kehittää itselleen pelkoa että istuminen ja normaali eläminen viivästyy mutta kyllä se on niin omista tuntemuksista kiinni että milloin voi istua ja milloin ei, lääkäri antaa vain osviittaa antavia ohjeistuksia mutta potilas viime kädessä kuitenkin itse tietää mikä on paras hetki istahtaa .

Tää ja kaks edellistä vuotta on kyllä ollut tosi rankkoja tän taudin takia, mie toivon kanssa että ensi vuosi olisi miun vuosi .

Vähän minuu viel kyllä jännittää kun ensi vuonna olisi laskettelureissu tiedossa (aion ekaa kertaa kokeilla itse lajia vaikka Lapissa on oltukki paljon). Mietin kovasti sitä kun alku on kuitenkin yhtä pyllähtelyä ja kaatumista että mitäköhän arpi siitä tykkää ja suurin painajainen tietenkin on se että mäjähdän niin kovaa että koko moska poksahtaa auki. Siinä testataan tosissaan onko parantunut...
Reply With Quote
Old 11-22-2009, 09:03 AM
riina riina is offline
Novice Member

Joo Katariina, se on just noin että jos alkaa liikaa kelaamaan mahdollista uusimista niin alkaa mieliala laskee vaik ei edes olis syytä murehtia. Mun suurempi pelko ehkä olikin se että jos leikkaukset olis aiheuttaneet vaurioita sulkijalihakseen - se tuntuis vielä isommalta harmilta kuin fisteli, ehkä. Ja mun lääkäri totesi että täytyy muutama kuukausi odotella ennenkuin sulkijalihasten kuntoa aletaan selvittämään... en tiedä sit onko se miten yleistä että näistä leikkauksista aiheutuis jotain pysyviä vaurioita.

Kiitti YourSki tuosta suomennoksen pätkästä, oli aika helpottava tieto et 1,5 vuottakin voi mennä arven kanssa hysterisoidessa... ei tosiaan kannata varmaan kaikista pikku tuikkailuista säikkyä!
Reply With Quote
Old 11-22-2009, 11:15 AM
Junior Member

iteki vast jälkikäteen lueskellu tost sulkijalihaksen mahdollisest vauriost kauhulla o.O ootko huomannu riina jotain siihen viittaava itse että olis pidätysvaikeuksia leikkauksen jäljilt? jotain olit jostain epämääräsest vuodost kyl maininnu tuol.

vai meinaa kata laskettelemaan uskaltautua :P kyllähän sen elämän joskus pitää taas alkaa eikä loppuelämää varjoissa elää mutta toki seuraava vuosi sen vasta näyttääkin että kuinka käy ja jännittää varmasti.
Itsellä oli vielä vuosi sitten niin suunnitelmissa palata parin hiljaisemman vuoden jälkeen yleisurheilua treenaileen, mutta en kyl uskallaudu enää mitään kyykkyharjotuksia tekemään vaikka tää perse täst hyvin umpeen kuroutuiskin ( ja perskele sehän kuroutuu vielä! ) rasvaan sitä arpee sit kyl ainaki mielipuolena ja syön luontaistuotekaupan tyhjäks kun se aika koittaa

toivon että saisin armeijasta vapautuksen jäljelle jääneiden 4/12kk osalta koska olen kuorma-auto-kuljettaja intin koulutukselta eli istumista niin kerpeleesti...ei kiitos

Siitä istumisesta vielä niin, mulla on niin ristiriitasta tietoa, arvauskeskuslääkäri sanoo että älä istu ja hoitsut ollu samoil linjoil ettei mitään repeis sit uusist kudoksist ja mehiläisen kirurgi sano ettei hän nää mitään estettä istumiselle et kyl se sielt väkisinkin kasvaa ylös haavanpohja o.O sillä mua se katan ja miksei muidenkin saman kokeneiden haavan syvyys/koko kiinnostaa istumisen aloittaes kun tuon vessassa käymisenkin suoritan silleen puolikyykkysillään

haava nyt tihkunu sen kirurgin torstaisen repimisen jäljilt pari päivää ihme märkää(ilmeisesti haavan reunoist) ja haavan reunan iho alhaalt punottanu mut hoitsu sano ettei kuitenka tulehtuneelt ite haava/pohja vaikuta eikä se "märkä" ihmeemmin haise kuulema ( itel on nii huono hajuaisti ettei paljo havaitse tuoksuuko ruusulle vai mädälle), fucidinia ja myöhemmin pepantteenia laitoin varovasti haavan reunojen ympärysiholle ja tänään alkanu vaikuttaan jo paremmalta niin näinköhän vältin ylimääräsen antibioottikuurin, toivottavasti toi oma immuniteetti viel sen verran toimis...meinasin jo pe-yönä päivystykseen lähtee kun alaosa vähä kuumotti ja oli semmost em. märkää mut onneks nyt rauhottunu, aamul otetaan varoiks kyl bakteeriviljely sit kun oma vakiohoitsu palaa toivon mukaan alkais alkaval viikol taas paranemisen merkkei ja pohjan nousua haavaan ilmestyyn
Reply With Quote
Old 11-23-2009, 01:27 AM
Experienced Member

Juu hyvä YourSki pohjan kautta nousuun! Elimistö on siitä fiksu että se osaa toisinaan parantaa itsensä ilmankin niitä antibiootteja jos antaa vaan sille aikaa hetken. Ei tietenkään kaikissa tapauksissa mene näin mutta toivotaan että ei tulisi enempiä hulabaluita siun haavan suhteen.

Hmm en ole kauheasti perehtynyt tähän sulkijalihas-asiaan vaikka miullekkin kirurgi sitä väläytteli viime kerralla eikä siitä ole sen jälkeen puhuttu. Mitä Riina oireita siihen liittyisi, oletko perehtynyt? Joskus kakkoshädän jälkeen saan kyllä pyyhkimällä pyyhkiä että loppuisi tuhrun tulo paperiin ja joskus heti seuraavalla vessareissulla sitä tuhrua sitten varmaankin aikaisemmasta kakkoshädästä tulee vieläkin paperiin. Mutta ei siis mitään pidätyskyvyttömyyttä kyllä ole.

Hoho, on nääkin tääs juttuja mut pakkohan näistäkin on juteltava, sopii hyvin tähän maanantain olemukseen nämä kakkajutut
Reply With Quote
Old 11-23-2009, 02:19 AM
Junior Member

oma haava vaikuttaa aika rauhalliselta nyt taas kun "oma hoitsu" tuli sitä ronkkimaan, vähän edelleen punottaa alaosa mut syy voi olla noi haavalaputkin kun niitä on yli 2kk joutunu vaihteleen että iho saattanu niistäki ärtyy. mites katalla muuten tuo sorbactin vaihto, oliko päivittäistä loppuun asti vai kuinka?
Reply With Quote
Old 11-23-2009, 04:30 AM
Experienced Member

Päivittäistä melkein koko 9 kk. Taisi olla niin että pari vikaa viikkoa ei enää tarvinnut muuta kuin suojata haavataitoksilla. Aika kivan kalliiksi tuli kun jouduin sorbactit itse maksamaan...
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules